کد خبر : 357
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

اقدام دیر هنگام راهداری عسلویه پس از کشته شدن ۶ عضو یک خانواده

علاج واقعه را قبل از واقعه باید کرد اقدام دیر هنگام راهداری پس از کشته شدن ۶ عضو یک خانواده یوسف صفری – سایت خبری نایبند : چهار روز از حادثه دلخراش کشته شدن ۶ عضو یک خانواده در ایست بازرسی شهید مصطفی خمینی بندو شهرستان عسلویه می گذرد و جز خبر روز اول تصادف،

علاج واقعه را قبل از واقعه باید کرد

اقدام دیر هنگام راهداری پس از کشته شدن ۶ عضو یک خانواده

یوسف صفری – سایت خبری نایبند :

چهار روز از حادثه دلخراش کشته شدن ۶ عضو یک خانواده در ایست بازرسی شهید مصطفی خمینی بندو شهرستان عسلویه می گذرد و جز خبر روز اول تصادف، هیچ رسانه ای گزارشی از جزئیات حادثه منتشر نکرد! انتظار می رفت رسانه های جنوب استان بوشهر و غرب هرمزگان در راستای عمل به رسالت خود گزارش مفصلی به جهت تنویر افکار عمومی تنظیم و منتشر می کردند. آنچه در حادثه روز جمعه هفدهم آبان ماه ایست بازرسی بندو اتفاق افتاد، یک تصادف معمولی و ساده نبود. تصادفی بود که تعداد کشته های آن با تعداد کشته های زلزله ۹/۵ ریشتری آذربایجان شرقی برابری می کند! این تصادف تلنگری با شدت آهنگ بسیار بالا برای مسئولینی بود که می توانستند با احساس مسئولیت بیشتر و مدیریت بهتر گام مؤثری در کاهش تلفات این حادثه بردارند و معادلات جور دیگری رقم می خورد. اما دریغ و دردا …

فارغ از علت اصلی تصادف که می تواند عدم توجه به جلو راننده ی مزدا وانت باشد. علل دیگری در این رخداد دخیل هستند که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت. توجه به مدیریت ایمنی جاده یکی از عواملی است که نقش مؤثری در کاهش تصادفات جاده ای و پیامدهای ناشی از آن دارد. امری که در محدوده ایست بازرسی بندو توجه چندانی به آن نشده و مسیر فاقد علائم هشدار دهنده کافی می باشد و از طرفی عرض کم جاده و ارتفاع نسبتاً زیاد آن راه فرار از حوادث را برای رانندگان مسدود کرده است. کاش نهادهای ذی ربط قبل از وقوع چنین حوادثی نسبت به ایمن سازی مسیر از طریق؛ نصب تابلوهای هشدار دهنده و ایجاد شیارهای لرزاننده یا اسکرید روی آسفالت اقدام می کردند نه بعد از وقوع حادثه. چرا که علاج واقعه را قبل از واقعه باید کرد. (راهداری بعد از این حادثه اقدام به ایجاد شیارهای لرزاننده و نصب علائم هشدار دهنده نموده است)

در حادثه فوق تلاش برای اطفاء حریق از سوی آتش نشانانی که به محل حادثه اعزام شده اند ستودنی است اما همه می دانیم زمان در امداد رسانی و رسیدن یگان های امدادی به محل حادثه بسیار حیاتی است که متأسفانه بدلیل عملیاتی نبودن برخی از ایستگاه های آتش نشانی شهر و روستاهای عسلویه فاقد اثرگذاری لازم بودند. ایستگاه هایی که بدلیل بعد مسافت کمتر نسبت به سایر ایستگاه ها به محل حادثه، می توانستند نقش تأثیر گذاری در این واقعه داشته باشند.

به اعتقاد برخی از مردم منطقه، عدم بازگشایی اتوبان عسلویه-پارسیان یکی دیگر از علل حادث شدن این تصادف می دانند. علیرغم آماده بودن این اتوبان اما تعلل در افتتاح و بهره برداری از آن برای ساکنین منطقه جای سوال دارد. در این خصوص شنیده ها حاکی از آن است که آماده نبودن مکان مناسب برای استقرار عوامل ایست بازرسی در لاین دیگر این اتوبان، دلیل تأخیر در بازگشایی آن می باشد. امری که در نقطه ی مشابه آن یعنی ایست بازرسی لاورچهو واقع در سه راهی اشکنان (لامرد)- لنگه – پارسیان علیرغم مقاومت یکی از نهادها در نهایت با مصوبه ی شورای تأمین افتتاح و به بهره برداری رسید.

علی ایحال آنچه رخ داد قابل تغییر نیست اما می توان با هماهنگی بین سازمانی و اقدام به موقع از بروز حوادث مشابه دیگر پیشگیری کرد. تصادف در مرز استان های بوشهر و هرمزگان و دو منطقه بزرگ صنعتی یعنی پارس جنوبی و صنایع انرژی بر پارسیان اتفاق افتاد. نقطه تلاقی دو منطقه صنعتی و وجود ظرفیت های بالقوه، می تواند راه را برای همکاری بین سازمانی در دو شهرستان عسلویه و پارسیان بویژه احداث پایگاه امدادی مشترک در این محدوده از مبادی ورودی دو شهرستان فراهم نماید. پایگاهی که می تواند در کمترین زمان، مبادی ورودی شرق عسلویه و غرب هرمزگان را پوشش دهد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نماید. امید می رود فرمانداران شهرستان های عسلویه و پارسیان با نگاهی تعاملی و انعطاف پذیر در این راستا گام بردارند./ پیام عسلویه